בלדה לארוחת שישי הוא ספר הביכורים של לילך שריד וייטמן.
הוא עוסק בהתבגרות המאוחרת של דור ה-Y. בכתיבה קולחת הוא מספר את סיפורה של תות בת השלושים שעדיין מחפשת
את עצמה על ההתפכחות שיש לה על הוריה ועל סוד קשה ששמרה בפנים שנים. ספר מהנה
שמשאיר את הקורא להרהר בנושאים שהעלה.
בלדה לארוחת שישי מתחילה ומסיימת סביב ארוחות ערב שבת של
משפחת ינאי. למשפחת ינאי 3 ילדים. תות (הבת האמצעית במשפחה), אחותה הגדולה הנשואה
איילה (שאצלה הכל מתקתק כמו שצריך) ואחיה הקטן, דני, הגר עם בן זוגו ולומד
באמסטרדם. סעודת שבת מסמלת את ה"ביחד"
של המשפחה שהוא חזק כל כך אצלינו. בארוחה, הפותחת את הספר הוריה של תות מודיעים
שהם מתגרשים. ומרגע זה על תות, שעדיין לא מצאה את עצמה להתמודד עם הפרידה של
ההורים בנוסף לחיפושים העצמיים שלה.
הספר מסתכל על חייהם של דור ה-Y שאינם מוצאים את מקומם ואין להם
יציבות עד גיל מאוחר יחסית. תות עובדת כעורכת סרטי חתונות, שזה אינו המקצוע שהיא
רואה לכל חייה. היא עדיין לא התחתנה, והספר אף מתאר את קורותיה בתחום הזה, איך היא
נמשכת לגבר שאינו טוב עבורה ואיך באופן אקראי היא מכירה את הבחור הנכון, אך לוקח
לה זמן להכיר אותו וליצור איתו את הקשר.
במקביל, הספר עוקב אחרי ההתפכחות שיש לה ונקודת המבט השונה
(והביקורתית) שהיא מפתחת כלפי הוריה עם התפתחות העלילה. ההתפכחות שכנראה כולנו
עוברים כשאנחנו מתבגרים ורואים את ההורים שלנו כמבוגרים ולא כילדים, עם החסרונות
ועם קצת שיפוטיות. ובמקרה שלה יש הרבה על מה לבקר.
הספר כתוב היטב, הקריאה קולחת. תוך רגע נכנסתי לעלילה
והכרתי את תות, ולאט לאט את שאר הגיבורים והרקע, אם כי הפרטים מתגלים באופן הדרגתי
לפי מיקומם בעלילה ובמה שהיא עוסקת בכל שלב (מקצועי, אישי, רומנטי). גם הסוד של
תות נחשף מאוחר יותר אחרי שמכירים את
העלילה ומשפיע על סיום העלילה שמסתיימת בתפנית מעניינת (ללא ספוילרים מצידי). הספר
זורם היטב והפרטים מתקשרים היטב. עם זאת, בשלב מסויים התאורים המפורטים של כל קורותיה
של תות היו מעט איטיים בשבילי (וזה קורה לי בלא מעט ספרים, אני נמשכת יותר
לסיפורים עלילתיים או מותחים). אולם זה לא הפריע להנאה ולמחשבה הביקורתית שעלתה
אצלי תוך כדי קריאת הספר וגם להנאה מהסיום המפתיע משהו. לסיכום, ספר טוב שכייף
לקרוא ומשאיר את הקורא עם הרהורים.
התקציר על גב הספר
בארוחת שישי שגרתית בבית משפחת ינאי, מבשרים הוריה של תוּת
בת השלושים בשורה המטלטלת את חייה. תות, רווקה המתפרנסת מעריכת סרטי חתונות,
היא בתם של עמירם, עיתונאי ידוע ושנוי במחלוקת, ושל תרצה הספרנית. אחותה הבכורה
איילה, קרייריסטית, נשואה ואם לילד, היא מראה הפוכה לתות ה'מבולגנת'
והאימפולסיבית. אחיה הצעיר דני לומד אדריכלות באמסטרדם וחי עם בן־זוגו.
תות מתמודדת עם השינויים במשפחתה ועם הסודות הקשים המתגלים
בה. בה־בעת היא מחדשת את הקשר עם תום ברגר, אהובה המיתולוגי מהתיכון. התנגשות
אופניים מגלגלת את העלילה לכיוון בלתי־צפוי.
הרומן בלדה
לארוחת שישי עוסק
בהכרח להתבגר, בקושי לראות את ההורים בפגמיהם ובחולשותיהם, ובניסיון המורכב של
צעירים בני דור ה־ Y לסלול
לעצמם דרך בעולם מעורער וחסר־ודאות.
לילך שריד וייטמן כתבה סיפור סוחף, עם סצנות מלאות חיוּת, הומור ושנינות.
הדמויות שעיצבה אנושיות, אמינות, ישראליות מאוד, ומוכרות לרבים מאיתנו מארוחות
שישי.
הסופרת – לילך שריד וייטמן
לילך שריד וייטמן, ילידת 1983 , גדלה במושב קדרון. היא אנימטורית ומאיירת,
בוגרת האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. נשואה ואם לתינוקת, חיה בפתח־תקווה . בלדה לארוחת שישי הוא ספרה הראשון.
מידע
בלדה לארוחת שישי, לילך שריד וייטמן, עריכה: מירי צפריר,
יהודית קציר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 328 עמוד. 2018.
גילוי נאות: קיבלית את הספר לסקירה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה